Syntra-cloud: Supportpagina

Heb je een technisch probleem met Syntra-cloud, of lukt het niet om je online les via de Big Blue Button te volgen? Lees dan even onderstaande oplossingen door. Voor andere vragen (administratie, inschrijvingen, aanwezigheden, planning, enz.) kan je terecht bij de medewerkers op de campus (via 078/15.99.99).

Algemene tips

  • Open Syntra-cloud altijd vanuit de browser Google Chrome voor een optimale werking. Op een Mac geeft Mozilla Firefox het beste resultaat.
  • Een online les (in de virtuele klas Big Blue Button) volg je best op een computer of laptop, niet op een gsm of tablet.
  • Houd rekening met de kwaliteit van je internetverbinding, zeker wanneer je les gaat volgen via Big Blue Button. Probeer indien mogelijk te werken met een vaste internetkabel. Ook al heb je een sterk WiFi-signaal, dat signaal valt soms voor een milliseconde weg waardoor je haperingen in klank of beeld kan ondervinden.
  • Een online les wordt niet standaard opgenomen. Houd hier rekening mee en vertrouw dus niet zomaar op een eventuele opname, maar neem ook zelf notities tijdens een online les.

Ik heb geen toegang tot mijn cursus

Heb je de weg gevonden naar de startpagina hier op Syntra-cloud, maar vind je onder Mijn cursussen jouw opleiding niet terug? Je kan jezelf niet toevoegen in een cursus. Stuur hiervoor een mailtje naar syntra-cloud@syntra-ab.be, of signaleer dit op de campus waar je les volgt. Wij doen dan het nodige.

Ik vind in mijn cursus niet het juiste cursusmateriaal terug

Dit bespreek je best met de docent zelf. Hij/zij is verantwoordelijk voor het lesmateriaal dat in de cursus wordt gezet. Misschien zoek je iets wat pas later zal verschijnen?

Ik krijg (geen) meldingen van berichten of forumposts via mail en wil dit aanpassen

Je kan in je eigen profielinstellingen de voorkeuren voor berichten en meldingen wijzigen (klik door via je naam - rechts bovenaan). De standaardinstelling is dat je een e-mail krijgt wanneer iemand jou via Syntra-cloud een bericht wil sturen terwijl jij zelf op dat moment offline bent. Opgelet: sommige e-mailproviders (bijvoorbeeld Yahoo!) werken niet goed samen met Syntra-cloud en zullen automatische mails van het leerplatform niet door laten. In dat geval is het wel noodzakelijk om regelmatig je berichtenbox en fora via het leerplatform zelf na te kijken.

Ik vind de juiste Big Blue Button-sessie niet

In de meeste cursussen wordt er één Big Blue Button aangemaakt voor alle online lessen. Indien er toch meerdere zijn, zal je de juiste BBB herkennen aan de datum, eventueel ook het startuur en het lesonderwerp. We raden in elk geval aan om op voorhand na te kijken of je alles vlot kan terug vinden. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met je contactpersoon op de campus.

Ik krijg geen toegang tot de juiste Big Blue Button-sessie

Geraak je maar niet binnen in je online les? Probeer dan eens om de cachegegevens van je browser te wissen (ga naar de instellingen van de browser - zoek naar cookies, browsegeschiedenis en cache en verwijder vooral de cache). Indien dat geen succes is, kan het zijn dat er iets misloopt bij de servers van Big Blue Button. Hiervoor contacteer je de campus of stuur een mailtje naar syntra-cloud@syntra-ab.be. (Houd er rekening mee dat de mailbox enkel tijdens de kantooruren wordt opgevolgd - ‘s avonds kan je de campussen ook steeds telefonisch bereiken.) 

Geef zo veel mogelijk details over het probleem: Met welke browser werk je? Heb je weet van medecursisten die ook problemen hebben? Wat zie je precies op het scherm? Is er een foutmelding, wat staat daar dan precies in? Wij proberen je dan zo snel mogelijk verder te helpen.

Ik heb problemen met het instellen van het geluid in de Big Blue Button

Probeer dan eens om de cachegegevens van je browser te wissen (ga naar de instellingen van de browser - zoek naar cookies, browsegeschiedenis en cache en verwijder vooral de cache). Voor de zekerheid verlaat je ook even de sessie en log je terug in. Een tweede mogelijke oplossing kan achter het sleuteltje bovenaan (vlak voor de url) zitten. Klik dat sleuteltje aan en bekijk of toegang tot microfoon is toegestaan. Tot slot bekijk je in de instellingen van je computer of daar alle geluidsinstellingen juist staan en of je daar dezelfde in- en uitvoerapparaten hebt geselecteerd als in de Big Blue Button. In BBB kan je zien welke dat precies zijn door bij de echotest op de rode duim te klikken. Je krijgt op een volgend scherm dan een keuzemenu te zien voor je audioapparaten. 

Extra tip: in heel wat online lessen gaat het er interactief aan toe en zal de docent af en toe vragen stellen. Kies daarom bij het starten van een BBB steeds voor "deelnemen met microfoon". Tijdens de sessie moet je deze wel dempen, zodat er geen echo of achtergrondgeluid is wanneer er iemand anders aan het woord is. Ook wanneer je zelf een vraag hebt, gaat dat vaak gemakkelijker via de microfoon dan via de chat.

Ik heb problemen met het aanzetten van de webcam in de Big Blue Button

Probeer dan eens om de cachegegevens van je browser te wissen (ga naar de instellingen van de browser - zoek naar cookies, browsegeschiedenis en cache en verwijder vooral de cache). Voor de zekerheid verlaat je ook even de sessie en log je terug in. Een tweede mogelijke oplossing kan achter het sleuteltje bovenaan (vlak voor de url) zitten. Klik dat sleuteltje aan en bekijk of toegang tot webcam is toegestaan. Tot slot bekijk je in de instellingen van je computer of daar alle webcaminstellingen juist staan, en doe je eventueel een test om te kijken of alles naar behoren werkt.

Ik moet mijn scherm delen in Big Blue Button maar dit lukt niet

Probeer dan eens om de cachegegevens van je browser te wissen (ga naar de instellingen van de browser - zoek naar cookies, browsegeschiedenis en cache en verwijder vooral de cache). Voor de zekerheid verlaat je ook even de sessie en log je terug in. Indien je met twee schermen werkt, is het beter om eerst alles op te starten op één scherm (ook het scherm delen) en pas daarna je tweede scherm in te pluggen. Browserkeuze speelt hier ook een belangrijke rol, ga voor Google Chrome (eventueel Mozilla Firefox op Mac) en zorg ook dat de versie up to date is. Indien dat geen succes is, kan het zijn dat er iets misloopt bij de servers van Big Blue Button. Hiervoor contacteer je de campus of stuur een mailtje naar syntra-cloud@syntra-ab.be. (Houd er rekening mee dat de mailbox enkel tijdens de kantooruren wordt opgevolgd - ‘s avonds kan je de campussen ook steeds telefonisch bereiken.) 

Geef zo veel mogelijk details over het probleem: Met welke browser werk je? Heb je weet van medecursisten die ook problemen hebben? Wat zie je precies op het scherm? Is er een foutmelding, wat staat daar dan precies in? Wij proberen je dan zo snel mogelijk verder te helpen.

Er wordt een scherm gedeeld in Big Blue Button en ik zie dit niet

Probeer dan eens om de cachegegevens van je browser te wissen (ga naar de instellingen van de browser - zoek naar cookies, browsegeschiedenis en cache en verwijder vooral de cache). Voor de zekerheid verlaat je ook even de sessie en log je terug in. Browserkeuze speelt hier ook een belangrijke rol, ga voor Google Chrome (eventueel Mozilla Firefox op Mac) en zorg ook dat de versie up to date is. Indien dat geen succes is, kan het zijn dat er iets misloopt bij de servers van Big Blue Button. Hiervoor contacteer je de campus of stuur een mailtje naar syntra-cloud@syntra-ab.be. (Houd er rekening mee dat de mailbox enkel tijdens de kantooruren wordt opgevolgd - ‘s avonds kan je de campussen ook steeds telefonisch bereiken.) 

Geef zo veel mogelijk details over het probleem: Met welke browser werk je? Heb je weet van medecursisten die ook problemen hebben? Wat zie je precies op het scherm? Is er een foutmelding, wat staat daar dan precies in? Wij proberen je dan zo snel mogelijk verder te helpen.

Nog een andere vraag?

Voor bijkomende (technische) vragen over Syntra-cloud en Big Blue Button kan je terecht op het mailadres syntra-cloud@syntra-ab.be. Opgelet: deze mailbox wordt opgevolgd tijdens de kantooruren, voor dringende vragen (ook ‘s avonds) kan je steeds terecht bij de medewerkers op de campus (via 078/15.99.99).